Home > Новини > Каністерапія: інноваційний метод що реабілітує дітей

Каністерапія: інноваційний метод що реабілітує дітей

“Каністерапія інноваційний метод реабілітації дітей і підлітків з обмеженими можливостями особливими потребами”. Такою була тема І міжнародної конференції з інноваційного методу реабілітації дітей та підлітків.
Каністерапія – це один з різновидів анімалотерапії (каніс – собака, терапія-лікування) І означає воно реабілітація за допомогою собак-терапевтів. Каністерапія, як метод реабілітації виник дуже давно. Позитивні дії собаки на людину відомо ще з часів Гіппократа. Три тисяч років тому в Єгипті було підмічено, що собаки могли справлятися з людськими хворобами. На прикінці ХУІІІ сторіччя англійці використовували собак у терапевтичному процесі для лікування хворих.
Після Другої світової війни було підмічено, що чим довше собака знаходиться біля хворого тим краще йде лікування.Тому у госпіталях військово-повітряних сил США стали використовувати цей метод.
Однак поняття “лікування за участі тварин” було сформулювано американським фахівцем в області дитячої психіатрії Борисом Ливинським лише у 1960 році. Лікуючи маленьких пацієнтів, він помітив, що його собака викликає позитивний терапевтичний ефект. Після чого цей метод отримав широкий розвиток. А скоро з його допомогою почали лікувати такі серйозні захворювання як дитячий церебральний параліч і аутизм. Окрім США цей метод широко поширився і Європою .. Собак-терапевтів застосовують в багатьох клініках Німеччини. В Норвегії їх підготовкою займаються державні установи. У Великобританії їх навчають розпізнавати рівень глюкози у крові, що позитивно діє на хворих цукровим діабетом. В багатьох країнах Європи та США каністерапія введена у систему реабілітації хворих різних нозологій.
Метод терапії за допомогою собак-терапевтів можна застосовувати при медичній реабілітації, адаптивній та лікувальній фізкультурі у психологічних тренінгах.
Роль собаки-терапевта дуже важлива. Адже з їх допомогою можна реабілітувати людей з важкими травмами, собаки усувають мовний бар”єр. Окрім того вони дуже тонко чують стан людини й стараються виявити почуття до неї, знімаючи тим самим психологічні стреси. Собаки – терапевти раді допомогти людині, адже крім терапії вони отримують радість від спілкування з людиною..
В Україні каністерапією почали займатися лише у 2015 році. У цей період кінологічна служба України активно підключилася до подальшого розвитку української каністерапії. Разом з навчально-дресерувальним центром “Лармонт” та реабілітаційним центром “Майбутнє” ведеться розробка нормативів та методичних засад для застосування собак-терапевтів у системі реабілітації.
Однією з завдань конференції вивчення досвіду підготовки фахівців з каністерапії та виховання собак -терапевтів. для подальшого застосування цього досвіду на Україні.
Першою на конференції виступила представниця Латвії. Вона розповіла як каністерапія провадиться в її країні і як польські фахівці з каністерапії допомагають провадити цю роботу.
Щоб правильно налагодити роботу з каністерапії необхідно перш за все підготувати собаку, яка стане терапевтом для реабілітації. Самою цікавою і повчальною стала розмова про підготовку собак до роботи. Фахівці вважають, що не кожна собака може стати терапевтом. Тому перш за все потрібно правильно відібрати щенят, а потім виховати їх та готувати до роботи. При цьому собак готують для всієї групи інвалідів, а не для кожної дитини окремо.
У Польщі собак готують по окремій системі. Після закінчення підготовки собака отримує сертифікат, який дає право працювати з дитиною-інвалідом. Собак готують за декількома нормативами. Перший норматив – це відбір собак, другий – їх підготовка і третій, найскладніший – робота терапевтом. Готують собак також за двома блоками. Перший блок – виховання команд слухняності, котрий проходять всі відібрані собаки та другий – виховання здатності реагування на стороні предмети(ляльки, інвалідні візки тощо) та запахи, наприклад ліки.
Підготовка інвалідів до реабілітації також має велике значення. Тому необхідно навчити інвалідів правильно реагувати на собак. Особливо це стосується дітей з аутизмом, дітей з тяжкими формами ДЦП, епілептиків та спастиків.Так було показано наочний приклад реакції дитини-аутиста на собаку терапевта. Для цього реабілітолог розсадила аутиста і собаку по різні боки . І почала гратися з дитиною не зважаючи на собаку, звужуючи коло за колом. І згодом собака почала свою терапевтичну роботу
Необхідно відзначити, що як у кожній формі реабілітації, у каністерапії існують свої протипоказання. Це стосується як тварин так і дітей. Не можна працювати з твариною, якщо у неї були операції, епінапади, щоб не спровокувати емоційного сплеску, який може привести до небажаних наслідків. Якщо родичі наполягають на подальшій реабілітації з них береться підписка, що вони знають про такі протипоказання.
Не бажано займатися каністерапією з дітьми у яких є алергічна реакція на тварину, любий гострий стан дитини, особливо психічного характеру. Якщо доводиться працювати з тяжкохворими артистами ДЦП, епілептиками на допомогу приходять лікарі або супроводжуючі.
На прикінці конференції учасникам було продемонстровано як працюють собаки-терапевти різних порід.
Костянтин П”ятилєтов

Залишити відповідь